Slovní úloha o pohybu za sebou
Autor materiálu: Miroslav Staněk, Ph.D.
Materiál je vhodný pro předměty:
Materiál je určen pro technologie:
Popis materiálu
Doporučené předchozí znalosti
Aktivita navazuje na matematický a fyzikální výklad o rovnoměrném pohybu, výpočtu průměrné rychlosti a o pohybových úlohách.
Téma
Aktivita se zabývá tématem, které v hodinách matematiky děsí většinu žáků. Pomocí dvou motorizovaných vozíčků vytvoříme model pohybové úlohy, sledujeme data, která popisují pohyb vozíčků (jejich rychlosti, ujeté vzdálenosti a časy pohybů), tato data odečítáme ve formě zobrazených grafů (rozvoj digitální gramotnosti) a vytváříme program, který pohybovou úlohu definuje a provádí (programujeme, jakou rychlostí a v jakém čase oba vozíčky vyrážejí na trasu).
Cíle
Cílem úlohy je vytvořit reálný model pohybové úlohy. Žáci mají dva vozíčky s motorkem, které naprogramují a tímto programem určí, kdy se mají jednotlivé vozíčky rozpohybovat a jakou rychlost jejich pohyb má mít (rozvoj algoritmického myšlení).
Na grafech závislosti ujeté trasy na čase pak pohyb obou vozíčků v reálném čase sledují. Pozorují také aktuální rychlosti obou vozíčků. Data interpretují: Který z vozíčků se pohybuje rychlejí? Jak se na grafu projeví, že druhý vozíček vyráží oproti prvnímu později? Jaký bod na grafu zobrazuje místo a čas setkání vozíčků – tj. místo a čas, v němž druhý vozíček dožene vozíček první? (Rozvoj digitální gramotnosti.) Naměřené údaje o rychlosti vozíčků (během pokusu by měla být jejich rychlost konstantní) použijí k výpočtu, kterým předpoví, kdy a kde druhý vozíček dožene první.
Matematický (teoretický) výpočet času a místa setkání vozíčků žáci konfrontují s naměřenou realitou (s odečtenými hodnotami x-čas a y-vzdálenost průsečíku grafů ujeté vzdálenosti červeného a modrého vozíčku. (Konfrontace teorie a reality.)
Video
Vytvořeno v projektu
Podklady ke stažení
Pro stažení dokumentů se prosím přihlašte. Pokud ještě nemáte účet, zaregistrujte se.